فهرست بستن

تولد امنیت سایبری

زمان، معیار تعیین کننده امنیت است. با وجود زمان کافی هیچ چیز غیرقابل هک نیست.

Aniekee Tochukwu Ezekiel
بدافزار تروجان

اولین ویروس و اولین آنتی ویروس

گفتنی است که مفهموم امنیت سایبری قبل از تولد رسمی اینترنت بحث می‌شد. بررسی امنیت سایبری در دهه 1970 آغاز گردید. زمانی که محقق، باب توماس یک برنامه کامپیوتری به نام Creeper نوشت که می‌توانست در شبکه ARPANET حرکت کند. ری تاملینسون، مبتکر ایمیل، برنامه Reaper را نوشت که Creepers را تعقیب و حذف می‌کرد. Reaper اولین نمونه از یک نرم افزار آنتی ویروس بدافزار و ویروس‌ها بود.

برای اطلاعات بیشتر در مورد reaper و creeper ویدئو را ببینید.

ویروس های جدید

ویروس‌ها و حملات بیشتری در دهه 80 رخ داد. اصطلاحات “اسب تروجان” و “ویروس کامپیوتری” هر دو در همان دهه تعریف شدند. در طول جنگ سرد، خطر جاسوسی سایبری افزایش یافت. این دهه زمانی است که می‌توان گفت تاریخچه جرایم رایانه ای در حال شکل‌گیری بود. امنیت سایبری اولین بار در سال 1987 پدیدار شد. اگرچه افراد مختلفی ادعا می‌کنند که اولین برنامه آنتی ویروس را قبل از آن ایجاد کرده‌اند، سال 1987 با انتشار Anti4us و Flushot Plus انتشار برنامه‌های آنتی ویروس تجاری را رقم زد.

آنتی ویروس کافی نیست

در دهه 90 و با افزایش استفاده از اینترنت در جهان، موضوعات و نگرانی‌های جدیدی در عرصه امنیت سایبری ظهور کردند. ویروس‌های شبکه روز به روز در حال تغییر شکل و پیشرفت بودند. بدافزارهای مختلفی برای کامیوتر‌های خانگی و اداری تولید شده بود و متخصصین امنیت سایبری به دنبال راه‌هایی پیشرفته‌تر از آنتی ویروس‌ها برای مقابله با تهدیدات سایبری بودند. یکی از این روش‌ها لایه سوکت‌های امن یا SSL بود که بعدها برای توسعه HTTPs استفاده شد که امروزه از آن استفاده می‌کنیم. این پروتکل برای استفاده امن از اینترنت در سال 1995 تعریف شد.

امنیت سایبری در آغاز هزاره دوم

در اوایل دهه 2000، سازمان‌های جنایی شروع به تأمین مالی هنگفتی برای حملات سایبری حرفه‌ای کردند. در مقابل، دولت‌ها نیز شروع به سرکوب جرایم هک کرده و مجازات‌های بسیار جدی‌تری برای هکرها تعیین شد. با رشد اینترنت امنیت اطلاعات به پیشرفت خود ادامه می‌داد، اما متأسفانه ویروس‌ها نیز پیشرفت کردند.

نسل جدید

صنعت امنیت سایبری با سرعت نور به رشد خود ادامه می‌دهد. بر اساس گزارش Statista، پیش‌بینی می‌شود که اندازه بازار جهانی این صنعت تا سال 2026 به 345.4 میلیارد دلار برسد.

مطلب قبلی: جرقه‌های امنیت سایبری در آغاز اینترنت

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این را به اشتراک بگذارید

کپی لینک در کلیپبورد

کپی