فهرست بستن

تهدیدات سایبری و انواع آن

به اقدامات و تلاش‌های مخرب مهاجمان با هدف آسیب رساندن و سرقت اطلاعات، تهدیدات سایبری گفته می‌شود. به طورکلی تهدیدات سایبری درصدد تحت تاثیر قراردادن زندگی دیجیتالی و فضای مجازی هستند که برخی از آن‌ها صرفا آزاردهنده و اغلب آنها به صورت جدی به اطلاعات و داده های افراد، آسیب زده و خسارت‌های جبران ناپذیری را برجای می‌گذارند. بنابراین تبدیل امنیت به یک اولویت کاری برای محافظت از اطلاعات مهم و باارزش بسیار ضرورت دارد.

 برخی از تهدیدات رایج امنیتی عبارت‌اند از:

بدافزارها: به نرم‌افزارهایی مخرب گفته می‌شود که سعی در آسیب رساندن به داده‌ها و تصرف سیستم دارند و از طریق یک ایمیل یا نرم‌افزار آلوده به سیستم هدف انتقال می‌یابد.

باج‌افزارها: زیرمجموعه‌ای از بدافزارها هستند که سیستم کاربر را قفل می‌کنند و در قبال بازگشایی و برگرداندن اطلاعات، از کاربر باج (هزینه) دریافت می‌کند.

حملات Man-In-The-Middle: در این نوع حملات مهاجم به صورت پنهانی در حین ارسال اطلاعات از مبدا به مقصد، ما بین آن‌ها قرار می‌گیرد و داده‌ها را در مسیر ارسال، تغییر و یا به سرقت می‌برد.

بهترین راه دفاعی در مقابل تهدیدات سایبری پچ کردن سیستم بعد از انتشار وصله مناسب است. برای مثال زمانی که یک آسیب‌پذیری در یک نسخه از ویندوز رخ می دهد، پس از مدتی وصله (رفع نقص) آن منتشر می شود و تمامی سازمان‌ها و شرکت‌هایی که از این نسخه از ویندوز استفاده می کنند، موظف هستند که در اولین فرصت برای جلوگیری از آسیب رسیدن به سیستم آن را نصب کنند. این مشکل ممکن است در بسیاری از نرم‌افزارها، نسخه‌های لینوکس و… نیز رخ دهد. اقداماتی برای محافظت از داده‌های کاربران عادی و انفرادی نیز وجود دارند که شامل موارد زیر می‌شود:

1-ایجاد رمزعبورهای قوی و تغییر آنها به صورت مرتب.

2-بررسی دقیق ایمیل‌های ارسال شده و فایل‌های پیوست جهت اطمینان از صحت آن‌ها.

3-استفاده از آنتی ویروس‌ها و فایروال‌های قوی و مناسب.

https://preyproject.com/blog/en/what-are-cyber-threats-how-they-affect-you-what-to-do-about-them

https://www.iovation.com/topics/what-are-cyber-threats-types-of-cyber-threats-and-how-to-prevent-cyber-attacks

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این را به اشتراک بگذارید

کپی لینک در کلیپبورد

کپی