فهرست بستن

تفاوت سیستم‌های تشخیص نفوذ و پیشگیری از نفوذ

دو اصطلاح رایج در امنیت سایبری، سیستم‌های تشخیص نفوذ (IDS) و سیستم‌های پیشگیری از نفوذ (IPS) هستند که از زیرساخت‌های شبکه محسوب شده و تیم امنیتی متخصص بایستی نحوه کار و تفاوت این دو مورد را یاد گرفته و در برابر مجرمان اینترنتی اقدامات لازم را انجام دهند.

تفاوت اصلی که بین این دو سیستم امنیتی به چشم می‌خورد این است که سیستم‌های تشخیص نفوذ با نظارت خود تمامی بسته‌های ارسالی را اسکن می‌کنند و قادر به تشخیص بدافزارها، پورت اسکنرها و مواردی که نقض امنیتی در آنها صورت گرفته است، هستند. در حالی که سیستم‌های پیشگیری از نفوذ وظیفه کنترل را برعهده داشته و از ارسال بسته‌های مشکوک جلوگیری می‌کنند. بدین ترتیب، این دو سیستم همزمان با هم همکاری می‌کنند تا امنیت شبکه سازمان را تامین کنند.

دامنه سیستم‌های IDS که می‌تواند شامل یک تا چندین سیستم باشد، معمولا به دو دسته تشخیص مبتنی بر شبکه(NIDS) و تشخیص مبتنی بر میزبان(HIDS) تقسیم می‌شود. در مورد اول، سیستم ترافیک ورودی شبکه را تحلیل می‌کند و موارد شناسایی‌شده را با دیتابیسی از تهدیدات شناخته شده مقایسه کرده و در صورت تایید به مدیراصلی هشدار و گزارش می‌دهد اما در مورد دوم، سیستم، فایل‌های مهم سیستم عامل را بر روی دستگاه‌ها و میزبان‌های شخصی اجرا کرده و حین رصد بسته‌ها و شناسایی موارد مشکوک به کاربر یا مدیر هشدار می دهد.

زمانی که سیستم‌های تشخیص نفوذ از طریق شبکه برخی از اعمال مخرب را اسکن می کنند، برای خواندن نتایج اسکن و رفع تهدیدات، نیازمند نیروهای انسانی نیز هستیم اما سیستم‎های پیشگیری از نفوذ به طور خودکار با اسکن ترافیک شبکه از تمامی تهدیدات شناخته شده قبل از اینکه خسارتی ایجاد کنند، جلوگیری می کنند. در صورت استفاده از این دو سیستم، علاوه بر افزایش امنیت اطلاعات سازمان، متخصصان امنیت نیز مجبور به نظارت 24 ساعته بر روی ترافیک شبکه نیستند. بنابراین توصیه می‌شود که این دو سیستم را همواره برای انواع حملات به روز نگه دارید.

https://www.comodo.com/difference-between-ids-and-ips.php

https://www.varonis.com/blog/ids-vs-ips

https://www.upguard.com/blog/ids-vs-ips/

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این را به اشتراک بگذارید

کپی لینک در کلیپبورد

کپی